Jerringpriset.

Det vart då ett jävla liv om det där Jerringpriset som enligt 70% av mina vänner på facebook tycker borde ha gått till Marcus Hellner. Till er har jag bara en sak att säga, lika lite som jag bryr mig om Hellner och lika lite som jag har någon koll på vilka tävlingar han ställer upp i och hur det går för honom vet ni om Rolf Göran Bengtsson och ridsporten. Ni kanske tycker att ridning inte är någon sport och att RGB inte förtjänade priset men då har ni inte heller någon aning om hur extremt mycket tid och pengar det ligger bakom för att kunna bli så bra som Rolf Göran är.

Det är inte bara att sitta där och dra lite i tygeln och sen sköter hästen resten, ja kanske om man bara ÅKER häst, dvs det som de flesta som inte rider egentligen men blir uppkastade på en häst får göra. Likadant om någon okunnig följer med till stallet när man bara ska ut och lunka med hästen, nog förstår jag att det inte verkar som någon sport för då blir man inte ens svettig av att bara sitta där på hästens rygg och låta den skritta på långa tyglar.

Men att rida så som Rolf Göran gör, det är allt annat än att bara sitta där som en säck uppe på ryggen och sen springer hästen omkring och hoppar hela banan av sig själv. Hindrena är för det första 160 cm höga och ibland nästan lika breda. Man måste vara extremt orädd och lyckas tima in varenda rörelse för att det ska stämma. Det kräver tid och tålamod, en extrem kondition, många timmar på gym för att orka, tidiga morgnar och sena kvällar, magmuskler utan dess like, ett enormt självförtroende och ett samspel som är att jämföra med det samspelet ett helt hockeylag måste ha för att få fram spelare som är outstanding.

Rolf Göran Bengtsson har blivit placerad i ungefär allt han ställt upp i den senaste tiden. Han är ingen lat jävel som gottar sig i ett pris som han inte gjort sig förtjänt av. Han reser världen runt för att visa vad han går för och han lyckas dessutom. Han har ingen lat liten ponny som man kan lalla på med och "slörida" utan han har en häst som har nerverna på utsidan för att kunna klara av att prestera på så höga höjder som de gör. Vem som helst kan inte rida en sån häst, ingen som slänger på sig ett par mjukisbyxor och några sneakers och far ut i skogen barbacka och snackar i telefon och gör gud vet vad under tiden skulle vilja sitta på Rolf Görans häst.

Med detta inlägg vill jag bara få fram att jag tycker alla ska sluta vara så jävulskt insnöade och omogna att de inte kan vara glada för någon annans skull. Hade Hellner vunnit, inte fan hade jag då skrivit statusuppdatering efter statusuppdatering om hur totalt jävla ofattbart värdelöst det är att han vinner och att han aldrig hade kunnat göra det utan sina skidor. Väx upp för fan och sluta klanka ner på andra sporter bara för att det inte är den sporten ni tycker är mest intressant att se på och hålla på med. Grow some balls och sluta vara så jävla töntiga.

Och dessutom borde ni tacka Rolf Göran som är så fantastiskt jävla snäll att han gör eran mat mör innan den kommer till erat kök.

Over and out. /Celia



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0