Kaos!

Nu har jag äntligen fått tummen ur och tagit några superfina, högupplösta bilder av högsta kvalité på hur Sokrates klippning blev. Fotograferade med en grymt bra kamera (min kära iPhone) på en otroligt vältränad häst ståendes i en fantastisk position! Haha, nä okej, ska sluta krydda, bilderna blev förjävliga och Sockan står inte alls uppställd på ett snyggt sätt, men då får ni iallafall se vad det är jag kämpat med i typ fyra dagar... (Och ändå ser det inte proffsigt ut!).

Förutom att få tummen ur har jag idag varit på promenad med Sokrates, tanken var såklart att jag skulle rida men när jag kom till stallet hade våra hästar precis blivit infångade från en halft kaosartad motion-på-egen-hand-runda. Gnista (en häst i Sockans hage) hade nämligen fått in en fullträff rätt i bringan på Sockan, som i panik hade kastat sig inni Chessi för att undvika att bli träffat, som i sin tur hade kastat sig i panik för att inte bli påsprungen av Sockan och sen blev det bara kaos av allt.

Hästarna laddade och sprang rätt igenom grinden som Sophie just höll på att öppna, så hela grinden lossnade från fästena och gick sönder, föll rätt över Sophie som ramlade baklänges och sedan sprang alla hästarna över Sophie + grinden. Så hon är rätt så mörbultad nu kan man säga. Hur som helst så sprang hästarna i full galopp över till grannarna och sedan ut på vägen där det såklart kom en bil, under den tiden hade Sophies mamma hunnit öppna alla boxdörrarna och tack och lov hann bilen bromsa och även skrämma hästarna åt rätt riktning - tillbaka mot stallet. Så då kunde dom fånga upp hästarna och Sockan sprang ajälv in i sin egna box. Så dom var ganska skärrade och uppe i varv när jag kom till stallet men som tur var så hade ingen häst gjort illa sig, trots att de mejat ner hagen. Chessi blödde lite på bakbenen och Sockan var uppsvälld på bogen och bringan efter sparken och hagdemoleringen men ingen var halt eller skadad.

Så därför gick jag en promenad med honom så att han skulle få varva ner och även för att se så att han såg okej ut, han var även uppsvälld precis vid sadelgjordsläget så ville inte ta på honom någon sadel och fara ut och rida mitt i all uppståndelse. Efter promenaden hade han dock lugnat ner sig så då stod vi i boxen och mös och kliades lite och då blev han glad och vågade slappna av ordentligt, min mammiga lilla myskille.

Det ska förresten bli bra när vi flyttar till det nya stallet, då kan han få bort sin ständigt tjocka mage som han får pga rundbalen, han blir så uppsvälld när han går på syrat hö, även de riktigt vältränade hästarna brukar se ut att ha lite mage när dom gör det.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0