Feber...

Igår när jag och Elin kom till stallet så fann vi en extremt glansögd (eget påhittat ord) Sokrates i hagen. Så vi tog in honom och tempade honom utifall att, han såg pigg och alert ut i övrigt men ovanligt glansig och trött i ögonen. Och tur var det att vi tempade honom för mycket riktigt var han lite febrig. Ingen hög feber eller så utan ungefär som när man själv ligger någonstans mellan 37-38 grader, man är inte superhängig med det känns som att något är på gång.

Jag har även mina aningar på vad det beror på, eftersom Sokrates har svart bälte i att förstöra täcken så har han hunnit förstöra två fleecetäcken, två regntäcken, ett övergångstäcke osv. Därför är det enda täcke jag för tillfället kan ha på honom vintertäcket med hals (medan de andra är på lagning, om dom nu någonsin kommer få tillbaka sitt ursprungliga utseende, två stycken har jag redan varit tvungen att kasta), dvs det täcket som håller honom varm de dagar det är typ 25 minus. Och de senaste dagarna har det varit plusgrader så det där täcket har varit alldeles för varmt för honom, dessutom står han inte still i hagen speciellt många sekunder under dagen och hans ständiga vandring drar ju även upp tempen litegrann. Har haft honom utan täcke några timmar mitt på dagen men har inte velat ha honom utan ändå från morgonen till kvällen då det har blåst så sjukt mycket och Sokrates lätt blir öm i ryggen, speciellt när han är klippt och inte har någon päls som skyddar på samma sätt.

Har klickat hem ett regntäcke åt honom nu med 80g vadderat foder som förhoppningsvis är av tåligt material som han kan ha dagar som dessa, när det är kring 5-7 plusgrader men ganska mycket blåst. Det finns även fäste för halstäcke på det.

/Celia


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0